Evolution är ett helt nytt verktyg för kundsegmentering och målgruppsanalys genom identifiering av olika livsstilar.
42 olika livsstilar beskrivs utifrån livssituation, behov och beteenden. Samtliga livsstilar finns inlagda i urvalssystemet Konsumenturval.
Evolution tar begreppen målgruppsanalys och marknadssegmentering ett steg vidare – en marknadsaktivitet träffar
endast de mottagare avsändaren avser att nå.
Vi utgår från individen i stället för den traditionella utgångspunkten att samtliga personer inom ett geografiskt område har exakt
samma egenskaper. Segmentering kan göras exempelvis utifrån områden, men endast de individer som ingår i valt
livsstilssegment presenteras i respektive område.
Livsfaser och livsstilar
Världen förändras, tekniken utvecklas och nya samhällsstrukturer växer fram. Respektive åldersgrupp påverkas av dessa yttre
faktorer och det ställer också krav på det sätt vilket avsändaren kommunicerar sina budskap. Evolution tar hänsyn till dessa
yttre förändringar, intressen och tips på kommunikationssätt presenteras. Generationsbeskrivningarna X, Y och Z ligger också
till grund för beskrivningar av respektive segment och livsstil.
I Evolution är kundsegmenteringen indelad i åldersgrupper, där varje åldersgrupp har delats upp i ett antal livsfaser, som
i sin tur speglar olika livsstilar.
Den ena 38‑åringen bor på landet med sin storfamilj, den andra lever ensam och gör karriär i storstaden. Samma ålder –
olika livsfaser, intressen och beteenden.
Datadrivna beräkningar är en del av segmenteringen. Vi utgår ifrån boendeform, konsumtionskraft, civilstånd, ålder, kön och en
mängd andra parametrar.
Evolution, de olika beståndsdelarna
I diagrammet nedan kan du klicka på en livsstil för att läsa mer om personas, tips gällande kommunikation till respektive segment och
se respektive grupps intresseområden.
Personas
Vi har kompletterat de demografiska faktorerna och livsfaserna i kundsegmenten med ytterligare en dimension – påhittade karaktärer
som vi kallar Personas, som levandegör olika kundtyper och ökar förståelsen för vad som motiverar, frustrerar och
inspirerar dem – kort sagt vilka behov och önskningar de kan tänkas ha.
Tips på kommunikation
Till våra personas finns tips på hur man kan kommunicera med respektive kundtyp. Tipsen är subjektiva, men bygger dels på
undersökningar kring generationsmarknadsföring, dels på våra egna samlade erfarenheter under många år.
#Tags
För att göra kundsegmenteringen ännu vassare har vi försett våra personas med hashtags innehållande ett axplock av produkt- och
tjänsteområden som kan vara aktuella för kundtypen.
I vår
broschyr Evolution kan du
bläddra bland de olika kundsegmenten och lära känna våra personas och deras livsstilar närmare.
Vår support finns alltid tillgänglig via telefon, chatt eller e‑post om du vill ha tips och råd inför din DR-kampanj!