Chatta
Kontakt

Evolution – livsfaser,
kundsegmentering och målgruppsanalys

Folkhav med en person i fokus - adresserad direktreklam

Marknadssegmentering på individnivå

Evolution är ett helt nytt verktyg för kund­segment­ering och målgrupps­analys. En marknads­aktivitet träffar med hjälp av verktyget exakt de mottagare avsändaren avser att nå.

Evolution tar begreppen målgruppsanalys och marknads­segmentering ett steg vidare och ger dig djup kunskap om respektive kundsegment. 42 olika livsstilar beskrivs utifrån livssituation, behov och beteenden.

Vi utgår från individen i stället för den traditionella utgångspunkten att samtliga personer inom ett geografiskt område har exakt samma egenskaper. Segmentering i Evolution kan göras exempelvis utifrån områden, men endast de individer som ingår i valt segment presenteras i respektive område.

Evolution – livsfaser

Evolution är indelat i åldersgrupper, varje åldersgrupp har delats upp i ett antal livsfaser.

Den ena 38‑åringen bor på landet med sin storfamilj, den andra lever ensam och gör karriär i storstaden. Samma ålder – olika livsfaser, intressen och beteenden.

Datadrivna beräkningar är en del av segmenteringen. Vi utgår ifrån boendeform, konsumtionskraft, civilstånd, ålder, kön och en mängd andra parametrar.

Världen förändras, tekniken utvecklas och nya samhällsstrukturer växer fram. Respektive åldersgrupp påverkas av dessa yttre faktorer och det ställer också krav på det sätt vilket avsändaren kommunicerar sina budskap på. Evolution tar hänsyn till dessa yttre förändringar, intressen och tips på kommunikationssätt presenteras. Generationsbeskrivningarna X, Y och Z ligger också till grund för beskrivningar av respektive segment och livsstil.

Evolution, de olika beståndsdelarna

Personas

Vi har kompletterat de demografiska faktorerna och livsfaserna i kundsegmenten med ytterligare en dimension – påhittade karaktärer som vi kallar Personas, som levandegör olika kundtyper och ökar förståelsen för vad som motiverar, frustrerar och inspirerar dem – kort sagt vilka behov och önskningar de kan tänkas ha.

Tips på kommunikation

Till våra personas finns tips på hur man kan kommunicera med respektive kundtyp. Tipsen är subjektiva, men bygger dels på undersökningar kring generationsmarknadsföring, dels på våra egna samlade erfarenheter under många år.

#Tags

För att göra kundsegmenteringen ännu vassare har vi försett våra personas med hashtags innehållande ett axplock av produkt- och tjänsteområden som kan vara aktuella för kundtypen.

I vår online-broschyr Evolution kan du bläddra bland de olika kundsegmenten och lära känna våra personas närmare.

Gör livsfasurval

 

Vår support finns alltid tillgänglig via telefon, chatt eller e‑post om du vill ha tips och råd inför din DR-kampanj!

Marknadsinformation i Sverige AB

Sundbybergs torg 1 H 7 tr

172 67 Sundbyberg

08-514 905 90

info@marknadsinformation.se
LinkedIn