Evolution – kundsegmentering baserad på livsstil

Ansiktsbilder på personer som representerar olika kundsegment och livsstilar

Kundsegmentering på individnivå

Evolution är ett helt nytt verktyg för kund­segment­ering och målgrupps­analys genom identifiering av olika livsstilar.

42 olika livsstilar beskrivs utifrån livssituation, behov och beteenden. Samtliga livsstilar finns inlagda i urvalssystemet Konsumenturval.

Evolution tar begreppen målgruppsanalys och marknads­segmentering ett steg vidare – en marknads­aktivitet träffar endast de mottagare avsändaren avser att nå.

Vi utgår från individen i stället för den traditionella utgångspunkten att samtliga personer inom ett geografiskt område har exakt samma egenskaper. Segmentering kan göras exempelvis utifrån områden, men endast de individer som ingår i valt livsstils­segment presenteras i respektive område.

Livsfaser och livsstilar

Världen förändras, tekniken utvecklas och nya samhällsstrukturer växer fram. Respektive åldersgrupp påverkas av dessa yttre faktorer och det ställer också krav på det sätt vilket avsändaren kommunicerar sina budskap. Evolution tar hänsyn till dessa yttre förändringar, intressen och tips på kommunikationssätt presenteras. Generationsbeskrivningarna X, Y och Z ligger också till grund för beskrivningar av respektive segment och livsstil.

I Evolution är kundsegmenteringen indelad i åldersgrupper, där varje åldersgrupp har delats upp i ett antal livsfaser, som i sin tur speglar olika livsstilar.

Den ena 38‑åringen bor på landet med sin storfamilj, den andra lever ensam och gör karriär i storstaden. Samma ålder – olika livsfaser, intressen och beteenden.

Datadrivna beräkningar är en del av segmenteringen. Vi utgår ifrån boendeform, konsumtionskraft, civilstånd, ålder, kön och en mängd andra parametrar.

Evolution, de olika beståndsdelarna

I diagrammet nedan kan du klicka på en livsstil för att läsa mer om personas, tips gällande kommunikation till respektive segment och se respektive grupps intresse­områden.

Personas

Vi har kompletterat de demografiska faktorerna och livsfaserna i kund­segmenten med ytterligare en dimension – påhittade karaktärer som vi kallar Personas, som levandegör olika kundtyper och ökar förståelsen för vad som motiverar, frustrerar och inspirerar dem – kort sagt vilka behov och önskningar de kan tänkas ha.

Tips på kommunikation

Till våra personas finns tips på hur man kan kommunicera med respektive kundtyp. Tipsen är subjektiva, men bygger dels på undersökningar kring generations­marknadsföring, dels på våra egna samlade erfarenheter under många år.

#Tags

För att göra kundsegmenteringen ännu vassare har vi försett våra personas med hashtags innehållande ett axplock av produkt- och tjänsteområden som kan vara aktuella för kundtypen.

I vår broschyr Evolution kan du bläddra bland de olika kundsegmenten och lära känna våra personas och deras livsstilar närmare.

Gör livsfasurval

Klicka för att komma till urvalssystemet. Där väljer du först kampanjmetod och sedan "Livsstilsanalys, Evolution" för att se de olika livsstilarna.

Vår support finns alltid tillgänglig via telefon, chatt eller e‑post om du vill ha tips och råd inför din DR-kampanj!

Våra olika livsfaser

Klicka på ett ålderssegment, livsstilsgrupp eller Persona i diagrammet och läs mer om gruppernas köpkraft, intressen och förutsättningar!

Segment (överst) – Hela befolkningen är uppdelade i fem ålderssegment
Livsstilsgrupp (direkt under respektive segment) – Varje ålderssegment är uppdelade i 2-3 olika livsstilsgrupper
Persona (42 livsstilar/Persona) direkt under respektive Livsstilsgrupp

 

Marknadsinformation i Sverige AB

Sundbybergs torg 1 H 7 tr

172 67 Sundbyberg

08-514 905 90

info@marknadsinformation.se
LinkedIn